BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

FAGARAS, Muchia Tunsului pina la Zarnesti

OBIECTIV: Muchia Tunsului, Custura Ciobanului, Creasta Arpasel, Muchia Bilei si Buteanu

Echipa: Hiker (eu) si Irinel Popisteanu din Ploiesti (cu un rucsacel ca pentru tura de 1 zi)
Tura precedenta in zona: iulie 1999, Culmea Saratii http://expeditii.uv.ro/1999/tunsu-bilea/tunsu-bilea.php
16.07.2004, VINERI
Plecam cu un personal (16.50) din Ploiesti si sosim in BV la 19.25. Dam o tura prin fatza garii sa vedem ce mai e nou(microbuze in toate directiile). La 20.30 luam alt personal spre SB. Pe la 11 seara coborim in Porumbacu, gresim iesirea spre centrul satului si apoi o luam spre Porumbacu de Sus(~6Km). Pe la 1.30 noaptea facem tabara aproape de bif cu V Tunsului.
17.07.2004, SIMBATA
Ne trezim pe la 6, cam somnorosi. Dupa 7 plecam mai departe. Cerul e putin noros. Sosim imediat la confluentza cu V Tunsu, linga casutza nr 22. Dupa ~20 min facem popas la un canton inchis. Forestierul e in buna stare, zarim culmea din stinga, cea pe care vom urca. Hranitoare pt animale. Dupa mai bine de 1h30 de mers sosim la capatul forestierului, plin de balarii. In 1999 am ales varianta pe culmea din dreapta (Saratzii), plina de balarii, poteci de animale. Acum vom urca in stinga. Luam apa, aici fiind ultima sursa (desi recomand sa luati si de la izvorasul de sub muchie). Urcam abrupt, direct pe fatza din stinga. Iesim in culme, la o potecutza, marcaj forestier(limita de padure), probabil in Curmatura la Mar (1015 m). Mai departe se urca tot abrupt, apoi mai ocolim niste virfuletze pe o poteca prin dreapta si iesim iar pe culme. Zarim culmea Doamnei, apoi si pe cea a Bilei. Zapada pe culoare. Cer variabil. Intram pe o poteca larga, drum de car, marcaj ,,H'' rosu, borne silvice. Spre stinga se lasa un drum napadit de vegetatie. Urcus abia perceptibil. Bem multa apa. Dupa ~4h sosim la Casa de vinatoare Tunsu(1450 m), intr-o poiana (La Lacutz) plina cu stevie. Casa are priciuri, o mica soba darapanata, fara geamuri, destul de curat. Mincam si apoi merg sa caut izvorul. Din sudul ei se trece prin stevie si apoi se coboara pe linia unei mici poteci in serpentine ce se pierde mai jos dar apare iar. Era cit p'aci sa renuntz dar Dumnezeu imi arata apa. Ce bine e!!! Pe la ora 2 plecam spre Furca Tunsului. Poteca vizibila, aschii de lemn proaspete. In etajul jnepenilor sintem ghidati tot de poteca iar prin afinisuri urcam direct in serpentine scurte. Furca se lasa greu de cucerit. Adie vintul, ceatza s-a facut prezenta spre sud. Facem poze linga momiile de pe vf, privim prin binoclu miscarile de la cab Negoiu.

Continuam pe creasta spre vf Fierastraul dar vremea ne joaca feste, sintem la un pas sa renuntzam coborind catre V Saratzii. Gasim o poteca (brina) ce ocoleste mai multe vf. Oricum sint usor de urcat insa unele sint mai dificil de coborit. Ceatza dispare, soarele arde dar sintem incintatzi de priveliste. Podeiu ne pacaleste, ni se pare ca sintem pe el dar asta e...Nu ne mai dezlipim de seile domoale. Pe la 7 sintem linga momia de pe Podeiu.

Custura Ciobanului si Negoiu ni se dezvaluie. Zapada multa in vestul custurii. Coborim pe piciorul estic, ocolind tancurile si accidentele stincoase, trecem pe linga vilcelul pe s-ar putea cobori catre caldarea Strunga Ciobanului. Irinel vrea sa mai coborim pe culme si apoi pe fetzele abrupte. La 8 seara sosim linga crucea rosie si montam tabara.

18.07.2004, DUMINICA
Ceasul telefonului suna la 5.30 dar oboseala isi are partea ei. Pe la 8 lasam bagajele si mergem spre Strunga Ciobanului. In 20 min sintem la 2308 m, in punctul ce mai de sus. Ne echipam de catzarat. Leg o bucla lunga de un tzanc si plec cap. Irinel e pt prima data cind isi pune un ham, nu sint sigur c-o sa-i placa. Urc direct si agatz caraba in piton apoi continui cu o traversare la stinga pina la capatul unui brineag. Desi stiu ca nu-i regrupare, ma asigur si-l chem si pe Irinel. E foarte nesigur pe el. Urc pe brina si studiez traseul mai departe. Irinel vrea sa renuntze. Asta e, cind pleci cu novici ! Abia reuseste sa coboare, ii e frica sa faca rapel. Eu ma rapelez de pe pitonul ascuns(0,5 m sub brina) de la capatul brinei. Coborim spre Piatra Prinzului, luam apa de la un izvor din zapada si apoi urcam spre Acul Cleopatrei. In Saua Popasul cu Mihai intilnim turisti. Din pacate, pe Negoiu e ceatza, dar intr-o fractiune zarim cortul din vale. Urme de zapada proaspata. Pe Strunga Dracului mai e putzina zapada, sus. In rest, apa siroieste, lantzurile sint Ok. Dupa 20 min iesim din strunga si apoi taiem fetzele ca sa iesim in cruce rosie. Dupa inca 30 min sosim la tabara. Mincam, stringem bagajele si apoi plecam spre Caltzun. Laitzelul e in ceatza. Refugiul e ok, ma gasesc cu un vechi amic si apoi continuam spre Bilea. Pe Laitzel se scutura un nor, dar fara sa mai luam pelerinele. In gavanul de sub saua Paltinul zapada persista in strat gros. Se insenineaza. La ora 8 seara atacam creasta Fereastra Bilei. Atentzie, cine vrea sa ocoleasca accidentele din creasta poate sa o ia pe o potecutza prin caldarea din dreapta(Lepsitza). De la bif cu triunghi rosu catre tunel se merge pe o poteca ce traverseaza piciorul Iezerul Caprei si apoi da in cruce albastra (Cota 2000-Capra). Gasim un izvoras linga lac si apoi pe la 21.30 montam cortul. Senin.

19.07.2004, LUNI
Ne trezim pe la 7 iar la 8 plecam la Bilea fara bagaj. Coborim in 45min. Soare, corturi, masini.
Piine(1,4Kg, feliata)=60k, halba 20k, vederi 15k, mici 15k, ciorba de vaca 35k, ciorba de fasole 30k, telecabina 100k adulti, 60k copii, bagaj 15k, banane 50k, mamaliga+smintina 45k, cartofi pai 20k, ochiuri 22k.
Incarcam telefonul si la 11.20plecam prin tunel spre cota 2000. Urcam apoi pe cruce albastra spre L Capra. Dupa 1h sosim la cort. Stringem si apoi plecam spre Fer Zmeilor.

Vremea se innoreaza. Trecem pe linga monumentul speologilor decedati in avalansa din dec 2002. Limbi de zapada pe patul potecii. Urcam greu spre Fereastra. Sintem tentatzi sa raminem in ref. Continuam spre Arpasul Mare. Picura, ceatza. Pe virful Mircii zarea se deschide. Raminem la L Podu Giurgiului, partial inghetzat (ora 17).

20.07.2004, MARTI
La 7.10 plecam spre Podragu - Moldoveanu. Zapada in poteca de pina-n saua Podragu. Pe la 10 atacam dintele Vistea Mare apoi ne vedem pe vf . Mai sus NU SE POATE. Am ajuns pe Acoperisul Romaniei. Nu e nimeni la ora asta(11). Cerul se picleaza.

Coborim la ref, gasim apa de la zapada(pe triunghi rosu spre sud catre Iezerul Triunghilar) si continuam spre Fer Mare. Spre sud tuna. In Fer Mica luam iar apa pt ca nu stim unde vom ramine peste noapte daca ploua. Lucrurile inutile sint enervante, imi vine sa dau anuntz ca vind ciocan, carabe, coarda, cei interesatzi ma gasesc pe munte. Bagajul lui Irinel seamana cu cel de 1 zi, tb sa-i car si apa lui (2 litri). In zona Urlea -Zirna sintem in ceatza. Fortzam spre Ref Zirna, unde sosim la ~18. Mincam sio propun sa continuam catre Bratila. Trecem la fapte. Zirna e murdar, usa lipsa, gaura in acoperis dar acoperita cu nylon si pietre. In saua Ludishor aprovizionam cu apa. Plaiuri odihnitoare dar prea lungi. Pe la 9 seara sosim in Curm Bratila. Gavan sec. Un cort in valea Dejanilor. Bate vintul, speram ca miine sa nu ploua.

21.07.2004, MIERCURI
Pe la 7 plecam spre Berevoiescu. Am pb cu articulatzia genunchiului drept, abia ridic piciorul. Un cioban imi spune ca a urcat cu oile pe 6 iulie cind inca era zapada mare si stateau cu manushile. Vint, senin. Trecem pe la izvorul din poteca(valea Vladului), sub ref Berevoiescu. Apoi continuam spre Buzduganu si Comisu. Se incalzeste. Soarele incepe sa dogoreasca. Pe la 10 sintem pe vf Lerescu. Mai depatre marcajul e ok, proaspat. La intrarea in culoarul de pe culme, zarim un puiet de padure prin care coborim in valea Lerescu, in 20 min, pe o poteca ciobaneasca. Dupa ~5Km sosim la Cantonul Rudaritza. Facem o baie si pe la 1 plecam catre Plaiul Foii. La 13.40 sintem in Poiana Maican unde se afla o banca. Pe la 3, dupa 10 Km sosim la Plaiul Foii. Ne interesam de ceva masini spre Zarnesti dar decit sa stam la mina lor mai bine incercam sa ne apropiem de oras. Rosaturile incep sa ne faca probleme. >hr>

Dupa ~5Km se opreste o masina care ne zdruncina pina la gara. Ii dam 15k de caciula si la 17.30 luam ultimul tren spre BV. Biletele se dau doar din tren. In Bv e rapaiala. In 10 secunde cit am trecut de la linia 1 in gara ne-a udat mai mult decit bura de pe munte. Admiram o locomotiva cu abur, scoasa din functiune.

La 20.10 luam ultimul personal spre Ploiesti.
Din punctul meu de vedere, tura a fost un esec pt ca vroiam sa fac Custura Ciobanului, Arpaselui si Muchiile de la Bilea.

INVENTAR:

2 piini mici, 1Kg parizer, 200g dropsuri de fructe, 1Kg biscuiti, 4 oua, magiun, 3 rosii, sirop concentrat la plic(praf Fruty), 400g alune crude, 400g stafide, 200g ciocolata menaj